The Handmaid's Tale

• Publisert: 19.03.2018, 14:42
  • THE HANDMAID'S TALE av MARGARET ATWOOD

Denne boken ble publisert p 1980-tallet, likevel kan innholdet vre veldig aktuelt idag. Boken handler om en verden (i fremtiden) der kvinner og menn ikke lenger er like mye verdt. Kvinner har mistet alle sine rettigheter; de fr ikke lese eller skrive, ikke prate med hverandre eller andre om de ikke blir snakket til, de fr ikke en gang bestemme over sin egen kropp. Gjennom boken flger vi Offred som er en handmaid, og gjennom boken forteller hun i historien om hvordan verden ble som den ble, og hennes opplevelse. Da det ble bestemt at samfunnet skulle total-forandres mistet hun bde mannen og barnet sitt, og ble tvunget til leve i tjeneste til sin offiser, der hele hennes eksistens er sentrert rundt plikten hennes til bli gravid og bre frem barnet for offiseren og hans kone. Hun har alts ingen annen plass i denne verden enn skulle fde, noe som er vanskelig da et stort problem i samfunnet er at mange mennesker har blitt sterile.

Denne boken er en skremmende dystopi-roman! Det gikk frysninger gjennom kroppen min mens jeg leste den. Historien er forstyrrende og grusom, men likevel s skremmende virkelighetsnr. Hele konseptet i boken er s velskrevet og gjennomfrt at det fles virkelig, og som om det er en sjanse for at fremtiden kan rammes p samme mte som verden i boken. Den var godt skrevet, og holdt p spenningen gjennom hele boken. Om du nsker lese en skremmende og spennende bok er denne virkelig til anbefale! Jeg vet ogs at den er laget som serie p HBO, om noen heller nsker se historien. Jeg ga boken tre av fem stjerner p Goodreads. Har du lest boken eller sett serien?

• Publisert: 19.03.2018, 14:42
  • 0 kommentarer
  • Kan jeg bli med deg hjem

• Publisert: 10.03.2018, 12:36
  • K A N  J E G  B L I  M E D  D E G  H J E M  av  M A R I E  A U B E R T

Igr kjpte jeg meg denne lille novellesamlingen, og kun f timer etter hadde jeg plyd gjennom den i sin helhet. Den slukte meg rett og slett, hver og en av di ni novellene fanget meg og fikk meg til ville ha mer. Dette er en samling med ni ulike noveller, som har et gjennomgende tema om forhold; alt fra kjrlighet, vennskap, og forhold mellom barn og foreldre. Novellene er dystre og skamlse, har et lett og nakent sprk som griper deg ved frste setning. Alle novellene skilte seg ut p sin mte, og jeg kan garantere at minst n av novellene vil treffe deg som en pil i brystet.

Selv likte jeg novellen "Bare gjr det" veldig godt. Jeg tror flere i 20-ra kan kjenne seg igjen til en viss grad. Jeg har ikke lyst til rpe s alt for mye om hva den handler om, for den m rett og slett leses. Kort fortalt handler den om en kvinne som prver overbevise seg selv om at hun er noe hun ikke er; at hun ikke er den typen som fr flelser for en hun er intim med. At hun bare kan si opp jobben og flytte til New York om hun vil det. Nr alt kommer til alt er hun ikke slik, uansett hvor mye hun prver overbevise seg selv og venninnene sine om det.

Dette er bare n av favorittene fra samlingen. Flere traff meg virkelig, og jeg vet allerede at dette er en bok jeg kommer til lese igjen og igjen. Jeg likte den s godt at jeg ga den fem av fem stjerner p Goodreads, og den hadde til og med fortjent enda en stjerne om jeg kunne gitt det.

#bok #bker #litteratur #bokanmeldelse #novelle #novellesamling

• Publisert: 10.03.2018, 12:36
  • 2 kommentarer
  • Coraline - Anmeldelse

• Publisert: 20.10.2017, 10:47
  • CORALINE av NEIL GAIMAN

Coraline og foreldrene hennes flytter inn i et stort og gammelt hus, der alt er nytt og spennende. Coraline begynner utforske huset og plassen og finner fort ut at ting ikke er helt som de skal vre. Hun mter blant annet p en snakkende katt, syngende rotter og en dr som frer til et parallelt univers. Det er n ting som ikke stemmer i det nye universet hun oppdager; alle hun mter har knapper til yne, og hennes andre-mamma og andre-pappa er ikke helt som hennes virkelige foreldre. De gjr alt de kan for f henne til bli hos dem i det parallelle universet, s da Coraline nekter og drar tilbake til hennes virkelige verden, hevner de seg ved kidnappe hennes virkelige foreldre. Coraline m f tilbake foreldrene sine, men for gjre det m hun tilbake til det parallelle universet. Der venter hennes andre-mamma og andre-pappa p henne med to sorte knapper, nl og trd, og vil erstatte Coralines yne med knapper. Dermed risikerer hun aldri vende tilbake til sin virkelige verden noen gang selv, for kunne redde foreldrene sine fra de andre-foreldrene.

Denne boken er creepy p alle mulige mter. Det eneste som indikerer at dette er en bok skrevet for barn er sprket, som til tider er veldig enkelt. Likevel er historien noe som er like interessant for alle aldre. Jeg likte sprket godt, til tross for enkelheten; Gaiman gr rett p sak og legger ikke skjul p noen ting. Coraline var en spennende karakter, hun var til tider sjenert og eventyrlysten, noe de fleste barn er. Likevel var hun s sterk, tff og selvstendig, noe jeg syntes var et veldig godt element i boken. ha en slik kvinnelig karakter i en "barnebok" er veldig viktig!

Dette er en bok man fint kan lese p et par timer, da den er lettlest og heller ikke srlig lang. Den passer ogs perfekt n til hsten, kanskje som en forberedelse til Halloween. Dette var andre gang jeg leste boken. Jeg leste den som barn selv, og likte den veldig godt ogs da. S godt at jeg hrte den p lydbok, kjpte Nintendo DS-spillet og s animasjonsfilmen da den kom ut. Det at den ble lest enda en gang som voksen sier vel sitt. Anbefales absolutt!

Boken fr fire av fem hjerter ♥♥♥♥

#Bok #Bokanmeldelse #bokomtale #coraline #anmeldelse #barnebok #YA #bker #litteratur

• Publisert: 20.10.2017, 10:47
  • 0 kommentarer
  • Aristotle and Dante - Anmeldelse

• Publisert: 10.10.2017, 13:59
  • ARISTOTLE AND DANTE DISCOVER THE SECRETS OF THE UNIVERSE av BENJAMIN ALIRE SENZ

Denne boken forteller historien om Ari og Dante; to meksikanske gutter og alt de str ovenfor. Guttene blir kjent i en sommerferie, og er fra frste dag uadskillelige. De snakker sammen om alt, og tar leseren med p ferden om finne seg selv. Boken byr p identitetskriser, seksualitets oppdagelser og familie hemmeligheter - alt fortalt gjennom Aristotle. Han higer etter vre en person han ikke er, prver forst seg p seg selv og p sine foreldre, og gjennom boken flger man hans oppdagelser av hvem han er, og hvem hans familie er. Tenringskrisen blir beskrevet godt og vil nok treffe midt i blinken for de fleste.

Dette var virkelig en vakker og unik bok. En historie om vennskap, kjrlighet, familie, kultur og det finne seg selv. Denne boken har ALT! Alle temaene skled s fint over i hverandre og ble presentert godt gjennom hovedpersonen Aristotle og bestevennen hans Dante. Boken har noen nydelige kapitler som treffer rett i hjerterota og gjr at trene presser seg p. Om du er lettrrt vil denne boken garantert treffe deg p en eller annen mte. Jeg likte boken p grunn av den gode historien, som ble formidlet p en varm og behagelig mte gjennom sprket i boken. Nr jeg leste boken fikk jeg en behagelig ro og varme i kroppen, s det var den perfekte bok koble ut med fra en travel hverdag. Jeg likte ogs spesielt godt settingen, der handlingen foregr i El Paso i Texas, der den meksikanske kulturen blir beskrevet godt og flger gjennom boken med en rd trd.

Boken fr fem av fem hjerter av meg ♥♥♥♥♥

#bok #bker #bokanmeldelse #bokomtale #anmeldelse #aristotle #dante #filosofi #litteratur

• Publisert: 10.10.2017, 13:59
  • 4 kommentarer
  • All the bright places - Anmeldelse

• Publisert: 08.09.2017, 12:26
  • ALL THE BRIGHT PLACES av JENNIFER NIVEN

Frst og fremst; herreguuud for en fantastisk fin bok! Jeg nt hver eneste side, og denne boken er blitt en av mine nye favoritter. Jeg vil til og med skryte av den spass mye ved si at den nesten strekker seg helt opp til The Fault in our Stars av John Green, og det er store ord nr det kommer fra meg, som elsker alle John Greens bker. All the bright places er en trist, morsom og fin fortelling om Finch og Violet; to tenringer som begge sliter med sitt. De mtes p toppen av en bygning, der de begge str p kanten med bakken flere meter under dem. Finch er den som klarer overtale Violet om ikke hoppe. Det er starten p et helt fantastisk vennskap og en kjrlighetshistorie ulik noen annen.

Finch og Violet fr i skoleoppgave om dra rundt i Indiana for utforske staten. For hvert sted de drar skriver de om stedet og legger fra seg noen skatter etter seg, som en pminnelse om at de har vrt der til resten av verden. Gjennom utforske Indiana oppdager de like mange nye ting med hverandre, og mens skoleprosjektet utvikler seg, utvikler ogs livene til Finch og Violet seg. Mens Violet forelsker seg og fler at livet gr fra sort til hvitt, blir Finch sitt liv mrkere og mrkere. En dag er verden hans s mrkt at han forsvinner, noe som egentlig ikke er uvanlig for Finch som kommer og gr i livet sitt som han vil. Det som er annerledes denne gangen er at han forsvinner for en veldig lang stund, og det blir Violets oppgave finne han igjen. "All the bright places" er historien om en jente som lrer leve av en gutt som nsker d.

Heeelt amazing! Boken tok med p en flelses berg-og-dalbane, der jeg lo og grt om hverandre. P et tidspunkt hulket jeg, og mtte legge fra meg boken i to dager fr jeg klarte lese noe videre. I boken var det ca. annenhvert kapittel fra Finch og Violets synsvinkel, noe jeg likte spesielt godt. De er begge to unike og spennende karakterer, noe som gjorde historien enda bedre. Temaet i boken er relativt tungt, men den ble lett og lese p grunn av Finch's mange morsomme pfunn og kommentarer. Boken forteller s fint at det gr ann ha det bra selv om man har det vondt, noe som er et veldig viktig budskap!

Boken fr fem av fem hjerter ♥♥♥♥♥

• Publisert: 08.09.2017, 12:26