hits
YOUNGWRITER.BLOGG.NO

Hvordan ta knekken p angst?

  • Publisert: 30.10.2017, 15:09
  • Kategori: Tips
  • A N G S T. Ogs kjent som den store folkesykdommen i disse dager. Jeg tror alle har litt angst, enten det er en angst-flelse knyttet til noe spesifikt, eller om det rett og slett er angst som en tilstand. Om hverdagen din er preget av angst, eller om den ikke er det, s tror jeg disse tipsene kan vre til hjelp i en hektisk og stressende hverdag. Det er metoder jeg har merket roer meg ned, og lindrer angst og uro, enten den er generell eller situasjonsbasert. Det er viktig pointere at dette er hva jeg gjr for lindre min angst og uro. Det er ikke sikkert disse metodene passer deg, men kanskje det kan inspirere deg til finne ut av akkurat hva du kan gjre for avklimatisere og roe deg ned ved en opplevelse av angst, uro eller stress. 

    GJR NOE DU HAR LYST TIL

    Enkelt greit: gjr det du nsker gjre i det yeblikket. Om du sitter p skolen og kjenner at den store folkemengden i forelesningssalen blir for mye for deg, og dette gjr at uroen begynner tre p deg innvendig, s gjr noe annet. Hva frister mest i en slik situasjon? Mest sannsynlig er det g ut fra rommet, kanskje dra hjem, eller g deg en tur. G j r   d e t ! Det pine seg selv ved mtte st i en situasjon som gir deg angst gjr mer vondt enn det gjr godt. Derfor br du slutte med det, og gjre heller noe som du har lyst til akkurat i det yeblikket, om det lar seg gjre. 

    P U S T

    S enkelt, men ogs s effektivt. Dype drag: inn gjennom nesa, helt ned i magen, og ut gjennom munnen. Heeelt ut, lungene skal vre tomme for luft fr du puster inn igjen. Jeg pleier lukke ynene mens jeg gjr dette, og telle fra 10 til 1. Jeg har funnet ut at det hjelper meg telle nedover isteden for oppover. Jeg tror et er fordi jeg da er mer fokusert p tallene, og da ogs p pusten, noe som gjr at jeg glemmer uroen i kroppen min. Prv det! Enkelte ganger er litt oksygen alt som skal til. 

    RYDD OG ORGANISER

    Jeg er veldig rotete og ryddig p samme tid. Jeg roter hjemme hver dag, men jeg rydder ogs hver dag. Dette er fordi rydde, eller pusle litt hjemme, roer meg ned. Det setter fokuset mitt utover p omgivelsene mine, noe som kan vre greit om en har litt for mye som foregr innvendig. Det stresser meg ogs ha det rotete rundt meg, s rydde det opp er en vinn-vinn situasjon; det minsker stresset over rotet, og det roer meg ned. Det organisere og lage systemer er ogs noe beroligende for meg. Et tips kan vre rydde i skuffer og skap p badet, og lage et system over hvor ting skal st; n hylle for hr-ting, n for ansiktspleie, n annen for sminke.

    SELF PAMPERING

    Ofte fler man seg litt bedre innvendig om man ser bedre ut. Enten om det er ta p seg sminke eller om det er ta av seg sminken, s kan det gjre noe med sinnstilstanden. Personlig er det litt som terapi for meg ta av meg sminken. Jeg  e l s k e r  g uten sminke, og jeg fler meg derfor litt mer som meg selv nr jeg tar den av. Det da rense huden, kanskje ta en ansiktsmaske eller lakke neglene, det kan virkelig roe meg ned og hjelpe meg til senke skuldrene. Noen ganger hjelper det fokusere p det ytre og distansere seg fra det indre, for en slags distraksjon. Plutselig har man helt glemt at man ikke hadde det s bra i frste omgang!

    GJR DET DU M, SETT DEG LAVE ML

    Om det er noe du vet du m f gjort, s gjr det. Ofte kan det ha gjreml hengende over seg vre en av faktorene som forrsaker angst, uro og/eller stress. S om du m g tur med hunden, gjr det. Om du har et kapittel i pensum du m lese, s gjr det. Om du m i forelesning, s dra. Det gjennomfre et gjreml kan gi en mestringsflelse, enten det er et stort eller lite ml. P en drlig dag kan kanskje bare det orke ta en dusj vre nok.  D E T  kan gi deg en mestringsflelse, og fle at du har klart det ne mlet du har satt deg den dagen. Klarer du det, s er det kjempe bra. Om du ikke klarer det; sett deg et enda mindre ml. Husk at alle har drlige dager der ting ikke gr som det skal. Det er ikke et nederlag om du ikke alltid klarer det du hpet klare; det er bare menneskelig. 

    Y O G A

    Jeg pleide le av yoga; hadde null tro p at det var beroligende, og tenke at det bare var stressende (hilsen en med null balanse og tyelighet). Til tross for dette valgte jeg prve det da angsten var p sitt vrste. Jeg gikk p noen yogatimer gjennom treningssenteret jeg er medlem p, der vi lrte ulike yogastillinger og pustemetoder. La meg fortelle deg noe; det funker! Eller det funket i alle fall for meg. Det er veldig beroligende og ga meg nesten en latterlig flelse av stillhet. Alt var rolig rundt meg, til og med uroen i kroppen min. Om du av en eller annen grunn ikke vil eller kan prve yoga, s prv meditasjon. Slukk lysene i stua di, tenn noen stearinlys, sett p en rolig og instrumental spilleliste p spotify, og sett deg i en behagelig stilling. Rak i ryggen, med lukkede yne. Fokuser p pusten din, og p  d e g. Ikke p alt som foregr rund deg, eller inni deg. 


    Dette er hva jeg har merket funker best for meg. Det er s klart veldig individuelt hva som roer en ned og ikke, men om du har gjort alt du pleier og gjre, og enda fler deg urolig eller stressa, s kan du kanskje finne hjelp i noen av disse enkle tipsene. 

    Hva roer deg ned? Del gjerne dine tips!

    #angst #psykiskhelse #tips #yoga #stress #hverdag #helse

    n kommentar

    Guro

    30.10.2017 kl.15:20

    Mange gode tips her :) Jeg tar gjerne bilder, redigerer dem og lager et blogginnlegg nr jeg kjenner at dagene blir litt vel tffe :)

    Skriv en ny kommentar