Coraline - Anmeldelse (youngwriter)

Coraline - Anmeldelse

CORALINE av NEIL GAIMAN

Coraline og foreldrene hennes flytter inn i et stort og gammelt hus, der alt er nytt og spennende. Coraline begynner å utforske huset og plassen og finner fort ut at ting ikke er helt som de skal være. Hun møter blant annet på en snakkende katt, syngende rotter og en dør som fører til et parallelt univers. Det er én ting som ikke stemmer i det nye universet hun oppdager; alle hun møter har knapper til øyne, og hennes andre-mamma og andre-pappa er ikke helt som hennes virkelige foreldre. De gjør alt de kan for å få henne til å bli hos dem i det parallelle universet, så da Coraline nekter og drar tilbake til hennes virkelige verden, hevner de seg ved å kidnappe hennes virkelige foreldre. Coraline må få tilbake foreldrene sine, men for å gjøre det må hun tilbake til det parallelle universet. Der venter hennes andre-mamma og andre-pappa på henne med to sorte knapper, nål og tråd, og vil erstatte Coralines øyne med knapper. Dermed risikerer hun å aldri vende tilbake til sin virkelige verden noen gang selv, for å kunne redde foreldrene sine fra de andre-foreldrene.

Denne boken er creepy på alle mulige måter. Det eneste som indikerer at dette er en bok skrevet for barn er språket, som til tider er veldig enkelt. Likevel er historien noe som er like interessant for alle aldre. Jeg likte språket godt, til tross for enkelheten; Gaiman går rett på sak og legger ikke skjul på noen ting. Coraline var en spennende karakter, hun var til tider sjenert og eventyrlysten, noe de fleste barn er. Likevel var hun så sterk, tøff og selvstendig, noe jeg syntes var et veldig godt element i boken. Å ha en slik kvinnelig karakter i en "barnebok" er veldig viktig!

Dette er en bok man fint kan lese på et par timer, da den er lettlest og heller ikke særlig lang. Den passer også perfekt nå til høsten, kanskje som en forberedelse til Halloween. Dette var andre gang jeg leste boken. Jeg leste den som barn selv, og likte den veldig godt også da. Så godt at jeg hørte den på lydbok, kjøpte Nintendo DS-spillet og så animasjonsfilmen da den kom ut. Det at den ble lest enda en gang som voksen sier vel sitt. Anbefales absolutt!

Boken får fire av fem hjerter ♥♥♥♥

#Bok #Bokanmeldelse #bokomtale #coraline #anmeldelse #barnebok #YA #bøker #litteratur