Coraline - Anmeldelse

• Publisert: 20.10.2017, 10:47
  • CORALINE av NEIL GAIMAN

Coraline og foreldrene hennes flytter inn i et stort og gammelt hus, der alt er nytt og spennende. Coraline begynner utforske huset og plassen og finner fort ut at ting ikke er helt som de skal vre. Hun mter blant annet p en snakkende katt, syngende rotter og en dr som frer til et parallelt univers. Det er n ting som ikke stemmer i det nye universet hun oppdager; alle hun mter har knapper til yne, og hennes andre-mamma og andre-pappa er ikke helt som hennes virkelige foreldre. De gjr alt de kan for f henne til bli hos dem i det parallelle universet, s da Coraline nekter og drar tilbake til hennes virkelige verden, hevner de seg ved kidnappe hennes virkelige foreldre. Coraline m f tilbake foreldrene sine, men for gjre det m hun tilbake til det parallelle universet. Der venter hennes andre-mamma og andre-pappa p henne med to sorte knapper, nl og trd, og vil erstatte Coralines yne med knapper. Dermed risikerer hun aldri vende tilbake til sin virkelige verden noen gang selv, for kunne redde foreldrene sine fra de andre-foreldrene.

Denne boken er creepy p alle mulige mter. Det eneste som indikerer at dette er en bok skrevet for barn er sprket, som til tider er veldig enkelt. Likevel er historien noe som er like interessant for alle aldre. Jeg likte sprket godt, til tross for enkelheten; Gaiman gr rett p sak og legger ikke skjul p noen ting. Coraline var en spennende karakter, hun var til tider sjenert og eventyrlysten, noe de fleste barn er. Likevel var hun s sterk, tff og selvstendig, noe jeg syntes var et veldig godt element i boken. ha en slik kvinnelig karakter i en "barnebok" er veldig viktig!

Dette er en bok man fint kan lese p et par timer, da den er lettlest og heller ikke srlig lang. Den passer ogs perfekt n til hsten, kanskje som en forberedelse til Halloween. Dette var andre gang jeg leste boken. Jeg leste den som barn selv, og likte den veldig godt ogs da. S godt at jeg hrte den p lydbok, kjpte Nintendo DS-spillet og s animasjonsfilmen da den kom ut. Det at den ble lest enda en gang som voksen sier vel sitt. Anbefales absolutt!

Boken fr fire av fem hjerter ♥♥♥♥

#Bok #Bokanmeldelse #bokomtale #coraline #anmeldelse #barnebok #YA #bker #litteratur