All the bright places - Anmeldelse

• Publisert: 08.09.2017, 12:26
  • ALL THE BRIGHT PLACES av JENNIFER NIVEN

Først og fremst; herreguuud for en fantastisk fin bok! Jeg nøt hver eneste side, og denne boken er blitt en av mine nye favoritter. Jeg vil til og med skryte av den såpass mye ved å si at den nesten strekker seg helt opp til The Fault in our Stars av John Green, og det er store ord når det kommer fra meg, som elsker alle John Greens bøker. All the bright places er en trist, morsom og fin fortelling om Finch og Violet; to tenåringer som begge sliter med sitt. De møtes på toppen av en bygning, der de begge står på kanten med bakken flere meter under dem. Finch er den som klarer å overtale Violet om å ikke hoppe. Det er starten på et helt fantastisk vennskap og en kjærlighetshistorie ulik noen annen.

Finch og Violet får i skoleoppgave om å dra rundt i Indiana for å utforske staten. For hvert sted de drar skriver de om stedet og legger fra seg noen skatter etter seg, som en påminnelse om at de har vært der til resten av verden. Gjennom å utforske Indiana oppdager de like mange nye ting med hverandre, og mens skoleprosjektet utvikler seg, utvikler også livene til Finch og Violet seg. Mens Violet forelsker seg og føler at livet går fra sort til hvitt, blir Finch sitt liv mørkere og mørkere. En dag er verden hans så mørkt at han forsvinner, noe som egentlig ikke er uvanlig for Finch som kommer og går i livet sitt som han vil. Det som er annerledes denne gangen er at han forsvinner for en veldig lang stund, og det blir Violets oppgave å finne han igjen. "All the bright places" er historien om en jente som lærer å leve av en gutt som ønsker å dø.

Heeelt amazing! Boken tok med på en følelses berg-og-dalbane, der jeg lo og gråt om hverandre. På et tidspunkt hulket jeg, og måtte legge fra meg boken i to dager før jeg klarte å lese noe videre. I boken var det ca. annenhvert kapittel fra Finch og Violets synsvinkel, noe jeg likte spesielt godt. De er begge to unike og spennende karakterer, noe som gjorde historien enda bedre. Temaet i boken er relativt tungt, men den ble lett og lese på grunn av Finch's mange morsomme påfunn og kommentarer. Boken forteller så fint at det går ann å ha det bra selv om man har det vondt, noe som er et veldig viktig budskap!

Boken får fem av fem hjerter ♥♥♥♥♥