Veronika vil d - Anmeldelse

• Publisert: 31.08.2017, 13:20
  • VERONIKA VIL D av PAULO COELHO

Veronika har bestemt seg for at hun ikke lenger vil leve. En kveld tar hun flere pakker sovetabletter og svelger dem alle, legger seg i sengen for vente p dden, og sovner omsider inn. Plutselig kommer hun til bevissthet igjen, og hennes omgivelser er helt annerledes enn det kjre og kjente rommet hun sovnet inn p. Hun er p et psykiatrisk sykehus, og en av legene der forteller henne at hjertet hennes har tatt skade av alle sovetablettene, og at hun har max fem dager igjen leve. Gjennom boken flges Veronikas dager, der hun gr venter p at dden skal komme, p en plass som ikke er det hun hpet p. Hun hpet p dden, men fikk likevel leve videre, i alle fall i fem dager. Boken flger hennes liv fremover, mens hun gr venter p d.

Denne boken er skrevet av Paulo Coelho, som ogs har skrevet Akymisten, en bok jeg liker veldig godt. Dermed var forhpningene mine ganske hye. Jeg vil si at Veronika vil d ikke er like god som Alkymisten, kanskje fordi den i store perioder er ganske mrk og negativ. Likevel likte jeg den veldig godt. Den tar for seg livet og dden p en fin mte, og klarer fremstille det at selv om en har et negativt syn p livet s kan det endres til det positive. Jeg likte spesielt karakteren Eduard, som dessverre kun var med p de siste hundre sidene. Det var hans historie jeg likte lese aller mest, da jeg syntes Veronikas historie var lang og litt kjedelig til tider. Slik jeg tolket boken har den et budskap om det Coelho kaller "galskap", og at galskap er vike fra normalen, vre spesiell og flge sin egen vei. Dette kommer frem gjennom hvordan enkelte pasienter blir skrevet ut fra sykehuset, og velger leve livet sitt p sin mte, selv om det strider imot slik samfunnet vil de skal leve det.

Boken fr tre av fem hjerter av meg ♥♥♥