Veronika vil dø - Anmeldelse

• Publisert: 31.08.2017, 13:20
  • VERONIKA VIL DØ av PAULO COELHO

Veronika har bestemt seg for at hun ikke lenger vil leve. En kveld tar hun flere pakker sovetabletter og svelger dem alle, legger seg i sengen for å vente på døden, og sovner omsider inn. Plutselig kommer hun til bevissthet igjen, og hennes omgivelser er helt annerledes enn det kjære og kjente rommet hun sovnet inn på. Hun er på et psykiatrisk sykehus, og en av legene der forteller henne at hjertet hennes har tatt skade av alle sovetablettene, og at hun har max fem dager igjen å leve. Gjennom boken følges Veronikas dager, der hun går å venter på at døden skal komme, på en plass som ikke er det hun håpet på. Hun håpet på døden, men fikk likevel leve videre, i alle fall i fem dager. Boken følger hennes liv fremover, mens hun går å venter på å dø.

Denne boken er skrevet av Paulo Coelho, som også har skrevet Akymisten, en bok jeg liker veldig godt. Dermed var forhåpningene mine ganske høye. Jeg vil si at Veronika vil dø ikke er like god som Alkymisten, kanskje fordi den i store perioder er ganske mørk og negativ. Likevel likte jeg den veldig godt. Den tar for seg livet og døden på en fin måte, og klarer å fremstille det at selv om en har et negativt syn på livet så kan det endres til det positive. Jeg likte spesielt karakteren Eduard, som dessverre kun var med på de siste hundre sidene. Det var hans historie jeg likte å lese aller mest, da jeg syntes Veronikas historie var lang og litt kjedelig til tider. Slik jeg tolket boken har den et budskap om det Coelho kaller "galskap", og at galskap er å vike fra normalen, være spesiell og følge sin egen vei. Dette kommer frem gjennom hvordan enkelte pasienter blir skrevet ut fra sykehuset, og velger å leve livet sitt på sin måte, selv om det strider imot slik samfunnet vil de skal leve det.

Boken får tre av fem hjerter av meg ♥♥♥