Across the universe - Anmeldelse

• Publisert: 25.08.2017, 11:12
  • ACROSS THE UNIVERSE av BETH REVIS

Historien tar plass på et romskip kalt Godspeed. Det blir sendt fra jorden og ut i rommet, og skal lande på en ny planet om 300 år. På skipet er det beboere som skal sørge for at alt går som det skal, og skipet er en slags miniatyrversjon av Jorden. Før Godspeed reise fra jorden ble flere mennekser fra militæret og forskere fryst ned, slik at de kan bli tint opp og hjelpe til med å utvikle den nye planeten når de etter 300 år lander. En av hovedkarakterene er Amy, som ble fryst ned sammen med foreldrene sine. Da hun blir tint opp igjen tror hun at hun er fremme på den nye planeten, men det er ikke helt slik hun forventer seg. Noen har tint henne for tidlig som et forsøk på å drepe henne. Siden det er skadelig for kroppen hennes å fryse henne ned igjen er hun nødt til å leve på Godspeed, og vil derfor ikke kunne se foreldrene sine igjen, siden det er flere år til de lander på den nye planeten. Siden det er flere år siden skipet reiste fra jorden, er det flere generasjoner senere, og mye har forandret seg.

Den andre hovedkarakteren er Elder, som er den fremtidige lederen av skipet. Godspeed har et slikt system at det er en person som er Eldest, og en Elder. Eldest er lederen av skipet, mens Eldest er hans læregutt og vil etter Eldest's død bli lederen av skipet. Elder er enda i lære av Eldest og har mye han skal lære om samfunnet på Godspeed. Amy, som er det eneste mennesket fra jorden på Godspeed, skiller seg ut på mange måter, og oppdager at folkene ombord på skipet ikke oppfører seg som normale mennesker ville gjort. Sammen oppdager Amy og Elder flere hemmeligheter, og må sammen finne ut av hva som egentlig foregår på Godspeed, og hvorfor skipets beboere er så annerledes enn slik Amy beskriver menneskene på jorda.

Boken veksler mellom synsvinklene til Amy og Elder, noe som gjør boken veldig innholdsrik å lese. Selve universet som forfatteren har skapt er veldig stort og annerledes, noe som gjør at å kunne se det fra to synsvinkler gir mye til boken. Jeg satte kanskje mest pris på synsvinkelen til Elder, da jeg syntes hans kapitler var mest innholdsrike. Mens Amy's synsvinkel var noe ensformig. Jeg syntes karakteren hennes var lite interresant, og til tider også veldig irriterende i og med at hun kun klager og er negativ. Jeg forstår hvorfor hun klager og er redd, hun befinner seg jo tross alt helt alene som menneske i en helt ny verden, men det blir likevel ganske kjedelig med denne sutringen gjennom hele boka. Elder derimot er en mye sterkere og tøff karakter, der han tør å stå opp mot problemer og alltid finner en løsning på ting.

Det er mulig jeg er av typen som elsker romanse fremfor action i bøker, men jeg setter også pris på en god blanding. Likevel mangler denne boken utvikling når det kommer til kjærlighet. Jeg syntes kjærlighets-aspektet i denne boken var påtatt og tvungen, den falt på ingen mulig måter naturlig på plass. Likevel er verdenen og forfatterens kreativitet rundt verdenen veldig godt skrevet. Boken er underholdende og ulikt noe annet jeg har lest. Passer seg nok best for sifi-elskere, eller ungdom som ikke er så glad i romantiske bøker.

Jeg har valgt å vurdere denne boken sett bort ifra hva jeg foretrekker i en bok. Skulle jeg gitt den en vurdering utifra det hadde den nok kun fått to hjerter av meg, men sett utifra at boken er godt skrevet, underholdende og har en veldig bra verdens-bygging, gir jeg den en høyere vurdering, fordi den absolutt er en god bok å lese.

Boken får tre av fem hjerter av meg ♥♥♥