Across the universe - Anmeldelse

• Publisert: 25.08.2017, 11:12
  • ACROSS THE UNIVERSE av BETH REVIS

Historien tar plass p et romskip kalt Godspeed. Det blir sendt fra jorden og ut i rommet, og skal lande p en ny planet om 300 r. P skipet er det beboere som skal srge for at alt gr som det skal, og skipet er en slags miniatyrversjon av Jorden. Fr Godspeed reise fra jorden ble flere mennekser fra militret og forskere fryst ned, slik at de kan bli tint opp og hjelpe til med utvikle den nye planeten nr de etter 300 r lander. En av hovedkarakterene er Amy, som ble fryst ned sammen med foreldrene sine. Da hun blir tint opp igjen tror hun at hun er fremme p den nye planeten, men det er ikke helt slik hun forventer seg. Noen har tint henne for tidlig som et forsk p drepe henne. Siden det er skadelig for kroppen hennes  fryse henne ned igjen er hun ndt til leve p Godspeed, og vil derfor ikke kunne se foreldrene sine igjen, siden det er flere r til de lander p den nye planeten. Siden det er flere r siden skipet reiste fra jorden, er det flere generasjoner senere, og mye har forandret seg.

Den andre hovedkarakteren er Elder, som er den fremtidige lederen av skipet. Godspeed har et slikt system at det er en person som er Eldest, og en Elder. Eldest er lederen av skipet, mens Eldest er hans lregutt og vil etter Eldest's dd bli lederen av skipet. Elder er enda i lre av Eldest og har mye han skal lre om samfunnet p Godspeed. Amy, som er det eneste mennesket fra jorden p Godspeed, skiller seg ut p mange mter, og oppdager at folkene ombord p skipet ikke oppfrer seg som normale mennesker ville gjort. Sammen oppdager Amy og Elder flere hemmeligheter, og m sammen finne ut av hva som egentlig foregr p Godspeed, og hvorfor skipets beboere er s annerledes enn slik Amy beskriver menneskene p jorda.

Boken veksler mellom synsvinklene til Amy og Elder, noe som gjr boken veldig innholdsrik lese. Selve universet som forfatteren har skapt er veldig stort og annerledes, noe som gjr at kunne se det fra to synsvinkler gir mye til boken. Jeg satte kanskje mest pris p synsvinkelen til Elder, da jeg syntes hans kapitler var mest innholdsrike. Mens Amy's synsvinkel var noe ensformig. Jeg syntes karakteren hennes var lite interresant, og til tider ogs veldig irriterende i og med at hun kun klager og er negativ. Jeg forstr hvorfor hun klager og er redd, hun befinner seg jo tross alt helt alene som menneske i en helt ny verden, men det blir likevel ganske kjedelig med denne sutringen gjennom hele boka. Elder derimot er en mye sterkere og tff karakter, der han tr st opp mot problemer og alltid finner en lsning p ting.

Det er mulig jeg er av typen som elsker romanse fremfor action i bker, men jeg setter ogs pris p en god blanding. Likevel mangler denne boken utvikling nr det kommer til kjrlighet. Jeg syntes kjrlighets-aspektet i denne boken var ptatt og tvungen, den falt p ingen mulig mter naturlig p plass. Likevel er verdenen og forfatterens kreativitet rundt verdenen veldig godt skrevet. Boken er underholdende og ulikt noe annet jeg har lest. Passer seg nok best for sifi-elskere, eller ungdom som ikke er s glad i romantiske bker.

Jeg har valgt vurdere denne boken sett bort ifra hva jeg foretrekker i en bok. Skulle jeg gitt den en vurdering utifra det hadde den nok kun ftt to hjerter av meg, men sett utifra at boken er godt skrevet, underholdende og har en veldig bra verdens-bygging, gir jeg den en hyere vurdering, fordi den absolutt er en god bok lese.

Boken fr tre av fem hjerter av meg ♥♥♥