Everything, everything - Anmeldelse

• Publisert: 14.08.2017, 14:15
  • EVERYTHING, EVERYTHING  av NICOLA YOON
    Norsk tittel - Verden er en boble

Maddy er allergisk mot verden, og alt den har by p. Hun bor sammen med moren sin, i et hus der luften hele tiden fornyes, ingen bakterier slipper ut eller inn. Hun bor praktisk talt i en boble, noe hun har gjort i sytten r. Olly er en gutt p Maddys alder, som flytter inn i huset ved siden av. Sammen bygger opp et forhold uten om det vanlige, der de er villige til sette alt p spill for vre med hverandre. De forelsker seg i hverandre, med Maddys boble i mellom dem, noe som gjr deres forhold helt spesielt. Helt til en dag da alt forandrer seg, og Maddy trosser alt hun og moren har bygget opp gjennom hennes sytten r som syk. Plutselig befinner Maddy seg et sted hun aldri trodde hun skulle; p utsiden av huset og hennes trygge boble.

Boken er bygget opp av dialoger, dagboksnotater, chattelogger og illustrasjoner, noe som gjr at den er lettlest og rask plye gjennom. Historien og sprket gjr at den appellerer til ungdom, som vil ha en enkel og ikke for komplisert bok lese. Forfatteren skriver enkelt og greit, og historien er vakker og spennende. Boka inneholder ogs en helt r plot-twist, som virkelig overrasker! Likevel fler jeg at boken mangler prikken over i'en. Forfatteren skriver veldig i overflaten, der hverken tanker eller karakterer fordypes noe srlig. Fortellingen drives for det meste fremover gjennom dialoger der jeg savner gode skildringer som kunne gjort boken enda mer levende. Likevel er det plottet som hever boken, og forfatterens orginalitet og utforming av historien. Jeg tror at om jeg hadde lest boken for noen r siden (kanskje som 15-16 r), ville jeg hatt strre utbytte av den, og likte den bedre. Alt i alt er det likevel en underholdende og st bok, som jeg virkelig anbefaler ungdom lese.

Boken fr tre av fem hjerter av meg ♥♥♥