Everything, everything - Anmeldelse

• Publisert: 14.08.2017, 14:15
  • EVERYTHING, EVERYTHING  av NICOLA YOON
    Norsk tittel - Verden er en boble

Maddy er allergisk mot verden, og alt den har å by på. Hun bor sammen med moren sin, i et hus der luften hele tiden fornyes, ingen bakterier slipper ut eller inn. Hun bor praktisk talt i en boble, noe hun har gjort i sytten år. Olly er en gutt på Maddys alder, som flytter inn i huset ved siden av. Sammen bygger opp et forhold uten om det vanlige, der de er villige til å sette alt på spill for å være med hverandre. De forelsker seg i hverandre, med Maddys boble i mellom dem, noe som gjør deres forhold helt spesielt. Helt til en dag da alt forandrer seg, og Maddy trosser alt hun og moren har bygget opp gjennom hennes sytten år som syk. Plutselig befinner Maddy seg et sted hun aldri trodde hun skulle; på utsiden av huset og hennes trygge boble.

Boken er bygget opp av dialoger, dagboksnotater, chattelogger og illustrasjoner, noe som gjør at den er lettlest og rask å pløye gjennom. Historien og språket gjør at den appellerer til ungdom, som vil ha en enkel og ikke for komplisert bok å lese. Forfatteren skriver enkelt og greit, og historien er vakker og spennende. Boka inneholder også en helt rå plot-twist, som virkelig overrasker! Likevel føler jeg at boken mangler prikken over i'en. Forfatteren skriver veldig i overflaten, der hverken tanker eller karakterer fordypes noe særlig. Fortellingen drives for det meste fremover gjennom dialoger der jeg savner gode skildringer som kunne gjort boken enda mer levende. Likevel er det plottet som hever boken, og forfatterens orginalitet og utforming av historien. Jeg tror at om jeg hadde lest boken for noen år siden (kanskje som 15-16 år), ville jeg hatt større utbytte av den, og likte den bedre. Alt i alt er det likevel en underholdende og søt bok, som jeg virkelig anbefaler ungdom å lese.

Boken får tre av fem hjerter av meg ♥♥♥